R E G U L A M I N

porządku domowego, zasad współżycia mieszkańców i użytkowników lokali w zasobach Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej „INSTAL" we Wrocławiu.
Regulamin uchwalono na podstawie Statutu MSM „INSTAL" §65 ust. l pkt. 10.
(zgodnie z obowiązującym statutem § 43 ust. 1 pkt  22)

1.      PRZEPISY OGÓLNE

§1

Budynki i ich otoczenie oraz urządzenia w osiedlach są własnością prywatną wszystkich członków. Z tego względu winny być utrzymane w należytym porządku i otoczone troskliwą opieką mieszkańców i użytkowników.

§2

1. Postanowienia niniejszego regulaminu mają na celu ochronę jej członków i mienia Spółdzielni, zapewnienie bezpieczeństwa, spokoju oraz zgodnego współżycia mieszkańców.
2. Postanowienia regulaminu określają prawa i obowiązki Zarządu Spółdzielni i jego służb, członków Spółdzielni i wszystkich mieszkańców (w tym również najemców i innych użytkowników lokali użytkowych).
3. Członek Spółdzielni, względnie najemca lub inny użytkownik lokalu jest odpowiedzialny w zakresie postanowień niniejszego regulaminu za wszystkie osoby, których prawa reprezentuje (członków rodziny, domowników, podnajemców, gości itp.).


II. UTRZYMANIE W NALEŻYTYM STANIE TECHNICZNYM BUDYNKÓW, LOKALI UŻYTKOWYCH, GARAŻY, URZĄDZEŃ I INSTALACJI ORAZ INNYCH OBIEKTÓW BĘDĄCYCH W ZARZĄDZIE SPÓŁDZIELNI.


A. Obowiązki spółdzielni.
Do obowiązków Zarządu Spółdzielni i jego służb należy:
1. Protokolarne przekazywanie mieszkań członkom Spółdzielni stwierdzające ich stan — zgodnie z przydziałem.
2. Egzekwowanie od wykonawców robót budowlanych usunięcia wad i usterek stwierdzonych w czasie odbioru budynku wzgl. dokonanych remontów, oraz powstałych w czasie rękojmi.
3. Protokolarny odbiór lokalu w przypadku przejmowania go od członka lub najemcy.
4. Dbanie o stan techniczny budynków i wszystkich instalacji technicznych, stan sanitarno-porządkowy budynków i ich otoczenia oraz pomieszczeń i instalacji wspólnego użytku, a w szczególności korytarzy, klatek schodowych, piwnic, strychów, pralni i suszarni domowych, placów zabaw, terenów zielonych oraz anten zbiorczych i domofonów oraz garaży i tarasów.
5. Wyposażenie budynków w sprzęt sanitarno-porządkowy oraz oświetlenie numerów administracyjnych i pomieszczeń wspólnego użytku.
6. Wyposażenie osiedli w odpowiednią ilość właściwych pojemników na śmieci oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją umów w tym zakresie.
7. Interweniowanie w przypadkach niedostatecznego ogrzewania, dostawy wody ciepłej i zimnej, energii elektrycznej ,gazu oraz wszelkich awarii.
8. Dokonywanie następujących napraw wewnątrz lokali mieszkalnych:

a) głównych pionów instalacji wodnej co. i kanalizacji przechodzących przez lokale,
b) całej wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i przewodów gazowych (bez kuchenek i kotłów gazowych grzewczych),
9. Spółdzielnia może, w ramach posiadanych możliwości, wykonać na zlecenie, odpłatnie, roboty, których obowiązek realizacji spoczywa na członku Spółdzielni, najemcy lub użytkowniku, np. malowanie ścian i sufitów, wykonanie konserwacyjnych prac hydraulicznych, jak: regulacje pływaków i zaworów w spłuczkach ustępowych, wymiana zużytych uszczelek, wymiana baterii itp.



B. Obowiązki członków i mieszkańców.


§4

1. Mieszkania służą wyłącznie do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych członków spółdzielni i ich rodzin. Prowadzenie w mieszkaniu działalności gospodarczej i usługowej wymaga zgody Zarządu Spółdzielni.

2. Bez pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni, członkom i mieszkańcom nie wolno

w szczególności:
a) wynajmować całości mieszkania jak też części,
b) przebudowywać mieszkania zmieniając rozkład pomieszczeń,
c) zajmować, dla potrzeb własnych pomieszczeń wspólnego użytku,
d) przerabiać instalacji wodno-kanalizacyjnej, co., gazowych, elektrycznych i innych,
e) instalować na dachach lub mocować na oknach, balkonach i loggiach anten telewizyjnych lub radiowych, umieszczać szyldów o prowadzonej działalności gospodarczej oraz innych ogłoszeń,
f) zakładać krat na oknach i tarasach,
g) instalować dodatkowych elementów grzejnych lub zaworów czerpalnych,
h) zabudowywać wnęk korytarzowych, piwnicznych i balkonów lub loggii,
i) instalować dodatkowych drzwi i krat otwieranych na zewnątrz.
j) instalować   domofonu   lub   sieci   telewizji   kablowej   oraz   innych sieci
telekomunikacyjnych, k) likwidować lub zabudowywać kratek wentylacji grawitacyjnej, w szczególności w
kuchniach, łazienkach i ustępach, 1) przestawiać tzw. pachołków w garażach,


§5

Członek Spółdzielni jest zobowiązany dbać o należyty stan techniczny zajmowanego mieszkania i innych przydzielonych mu pomieszczeń, tj. garaży, piwnic ,tarasów, pomieszczeń na wykonywanie zawodu oraz dokonywać naprawy urządzeń technicznych i wyposażenia mieszkań.
W przypadku nie dokonania niezbędnych napraw przez użytkownika, Spółdzielnia ma prawo, po bezskutecznym wezwaniu, przeprowadzić naprawy na jego koszt.

§6


Członek Spółdzielni zobowiązany jest do:
a) odnawiania mieszkania polegającego na:

— malowaniu sufitów i ścian,
— malowaniu stolarki okiennej i drzwiowej,
b) zamykania okien i drzwi balkonowych przed opadami atmosferycznymi,
c) wykonywania napraw na wewnętrznej sieci wodno-kanalizacyjnej (odgałęzienia od pionu wraz z armaturą) ,przy czym naprawy te winny być przeprowadzane przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje.
d) utrzymywanie w czystości i drożności odpływów wodnych na balkonach i tarasach.

Wszelkie szkody powstałe na skutek nieszczelności wewnętrznej sieci wodno-kanalizacyjnej obciążają lokatora.

Instalacja centralnego ogrzewania jest własnością Spółdzielni.
Dokonywanie przeróbek i napraw tej instalacji przez lokatora jest niedozwolone —
bez uprzedniej zgody Zarządu.

Szczególnie nie wolno:
a) wymieniać kryzy dławiącej lub dokładać żeberek do istniejących grzejników,
b) wymieniać istniejących grzejników na inne,
c) dokręcać śrubunków i zaworów grzejnikowych,
d) zakręcać zaworów odpowietrzających na ostatnich kondygnacjach,
e) dokonywać samowolnych przeróbek instalacji co.

4. Wszelkie awarie, przecieki, niedogrzania należy zgłaszać do Spółdzielni lub właściwego pogotowia.
5. Wszelki samowolne przeróbki i naprawy instalacji gazowej są zabronione.
6. Zmiany w instalacji gazowej mogą być przeprowadzone tylko za zgodą Spółdzielni — po uzyskaniu warunków technicznych od dostawcy gazu.
7. Wszelkie zauważone nieszczelności instalacji gazowej w mieszkaniach należy natychmiast zgłaszać do pogotowia gazowego — tel. 992, natomiast w pomieszczeniach ogólnodostępnych — do pogotowia i Spółdzielni.
8. W instalacjach elektrycznych i antenowych nie wolno:

a) naprawiać bezpieczników,
b) zmieniać lokalizacji gniazd wtykowych oraz wszelkich zabezpieczeń,
c) używać niesprawnych urządzeń elektrycznych powodujących zakłócenia w odbiorze telewizyjnym lub radiowym,
d) montować urządzeń elektrycznych i elektronicznych nie posiadających atestów i homologacji.
9. Członek i użytkownik ma obowiązek udostępnienia wyżej określonych lokali mieszkalnych
i użytkowych celem przeprowadzenia niezbędnych kontroli oraz w przypadku konieczności dokonania remontu instalacji obsługujących innych lokatorów (np. instalacja co., cw., gazowa, piony wod.-kan.).
10. Administrator osiedla lub osoba przez niego upoważniona, uprawnieni są do kontrolowania urządzeń instalacji w lokalach oraz sposobu jej eksploatacji i dokonywania odczytu stanu wodomierzy.
11. W razie awarii wywołującej szkodę lub grożącej bezpośrednio powstaniem szkody ,członek jest obowiązany do natychmiastowego udostępnienia lokalu w celu jej usunięcia i podjęcia działań   zmierzających do zminimalizowania szkody . Jeżeli członek jest nieobecny albo odmawia  udostępnienia lokalu , Spółdzielnia ma prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza policji lub straży pożarnej, także przy jej udziale?
Jeśli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność członka lub straży miejskiej , a gdy wymaga to pomocy straży pożarnej ,także przy jej udziale.
Jeśli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność członka lub pełnoletniej osoby stale z nim zamieszkałej Spółdzielnia jest obowiązana zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim rzeczy do czasu przybycia członka. Z czynności tych sporządza się protokół.


§ 7

Członek Spółdzielni zobowiązany jest do przeprowadzenia, na własny koszt, następujących prac w zajmowanym mieszkaniu:
a) naprawy bądź wymiany instalacji wodno-kanalizacyjnej (poza głównymi przewodami przechodzącymi przez lokale) oraz wymiany urządzeń, jak: baterie wannowe i zlewozmywakowe, umywalkowe, spłuczki, muszle, sedesy, wanny, zlewozmywaki itp.,
b) naprawy bądź wymiany urządzeń grzejnych gazowych i elektrycznych, polegającej na usunięciu uszkodzeń lub wymianie zużytych części,
c) naprawy lub wymiany przewodów i osprzętu instalacji elektrycznej w mieszkaniach (wyłączników, gniazd wtykowych, opraw oświetleniowych itp.),
d) uzupełnienia oszklenia i okitowania okien oraz drzwi w mieszkaniu i użytkowanych pomieszczeniach piwnicznych, naprawy bądź wymiany uszkodzonych okuć itp.,
e) przeczyszczenia przewodów odpływowych od urządzeń sanitarnych (zlewów, wanien, umywalek, muszli),
f) naprawy lub wymiany płytek posadzkowych, stanowiących wyposażenie mieszkania,
g) konserwacji parkietów w lokalach mieszkalnych typu lokatorskiego,
h) naprawy przecieków i uszkodzeń na tarasach i balkonach.
i) okresowej konserwacji pieca gazowego zgodnie z instrukcją producenta.

§8

Zasady użytkowania pomieszczeń ogólnodostępnych.
1. Wychodząc z piwnicy należy wyłączyć światło celem zapobieżenia marnotrawstwu energii elektrycznej oraz zamykać drzwi na klucz celem zapobieżenia wejściu osób nieuprawnionych.
2. Nie wolno instalować dodatkowych punktów świetlnych w piwnicach i przerabiać instalacji elektrycznej i podłączać się do niej.
3. O uszkodzeniach urządzeń i instalacji należy bezzwłocznie zawiadomić Spółdzielnię lub gospodarza budynku.



III.    PRZEPISY PORZĄDKOWE

§9

1. Wszyscy mieszkańcy zobowiązani są do zachowania czystości na klatkach schodowych, w korytarzach piwnic, na strychach, w garażach, komorach śmietnikowych, w pralniach, suszarniach, na podwórzach, chodnikach itp.
2. Nie wolno wyrzucać przez okno jakichkolwiek śmieci, niedopałków papierosów, wykładać na parapety okien pożywienia dla ptactwa.
3. Śmieci i odpady wszelkie należy wyrzucać do pomieszczeń i pojemników na ten cel przeznaczonych.

4. W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania płynu, obowiązkiem członka jest uprzątnięcie zanieczyszczonego przez siebie miejsca.
5. Do muszli klozetowej nie wolno wrzucać śmieci ( waty, kości, szmat, gazet , opakowań, gruzu, zaprawy, klejów i farb itp.)
Posadzki łazienkowe i balkonowe ścierać wyłącznie mokrą ścierką. Nie wolno ich myć przez zlewanie wodą, aby przez szczeliny przyścienne i inne otwory nie zalać niższych kondygnacji.
6. Skrzynki balkonowe należy prawidłowo mocować tylko od wewnętrznej strony balkonu.
7. Podlewanie kwiatów na balkonach winno odbywać się z zachowaniem ostrożności, aby nie zalać elewacji budynku i niżej położonych balkonów i okien.
8. Na balustradach balkonów i parapetach okien nie wolno wieszać i trzepać dywanów, garderoby, pościeli itp.
Trzepanie dywanów i pościeli winno odbywać się wyłącznie na trzepakach — od godziny
7:00 do 22:00.
9. Balkony, loggie i zewnętrzna stolarka może być malowana tylko na kolor, w jakim była oddana do użytku.
10. Sprzątanie własnych wycieraczek na klatkach schodowych, przed drzwiami wejściowymi, należy do obowiązków użytkownika mieszkania.
Wycieraczek nie wolno trzepać na klatkach schodowych.
11. Śmieci z własnych piwnic nie wolno wymiatać i pozostawiać na przejściach. Należy wynieść je do pojemników. Korytarzy i przejść piwnicznych oraz strychów, pralni, suszarni i innych pomieszczeń wspólnego użytku nie wolno zastawiać meblami, opakowaniami, wózkami itp.
12. Mieszkaniec, któremu przywieziono meble, materiały lub inne przedmioty do remontu mieszkania winien natychmiast, po ich zniesieniu, oczyścić cały teren, który uległ zaśmieceniu.
13. Nie wolno niszczyć trawników, krzewów, drzew i kwiatów.
W szczególności nie wolno dopuścić do niszczenia drzew i krzewów przy wyprowadzaniu psów - zabrania się wyprowadzania psów na trawniki przydomowe.
14. Zabrania się sadzenia drzew i krzewów wysokich w bezpośrednim sąsiedztwie budynku.
15. Na drogach wewnątrzosiedlowych kierowców obowiązuje zachowanie bezpiecznej prędkości i ostrożności, jaką nakazują znaki: „Uwaga na dzieci" i „Przejście dla pieszych" lub znaki nakazu i zakazu.
16. Zabrania się parkowania samochodów we wjazdach do garaży, przejściach dla pieszych i w odległości mniejszej niż 1,5 m od wejść do klatek schodowych, lokali użytkowych
i trawników.

IV.    UŻYTKOWANIE PRALNI I SUSZARNI.

§10

1. Zabrania się używania sprzętu gospodarstwa domowego powodującego hałas i wibracje w godzinach między 22:00 a 7:00 rano.
2. Po zakończeniu prania pomieszczenie pralni należy sprzątnąć.
3. Użytkownik korzystający z suszarni obowiązany jest zabezpieczyć to pomieszczenie przed szkodami w razie huraganu, wiatru, burzy itp.
4. Za rzeczy pozostawione w suszarni Spółdzielnia nie odpowiada.



V.    ZABEZPIECZENIE PRZECIWPOŻAROWE

§11

W razie wybuchu pożaru, bez względu na jego rozmiar, należy natychmiast zawiadomić telefonicznie straż pożarną , sąsiadów i spółdzielnię a w razie potrzeby właściwe służby porządkowe.
1. W piwnicach, garażach, korytarzach, komórkach lokatorskich oraz na strychach, w suszarniach, wózkarniach — nie wolno przechowywać materiałów pędnych , łatwopalnych , żrących, toksycznych, wydzielających odór.
2. W piwnicach, korytarzach i komórkach lokatorskich nie wolno przechowywać motocykli i motorowerów.
3. Palenie papierosów i używanie otwartego ognia w pomieszczeniach ogólnego przeznaczenia a w szczególności w piwnicach, na strychach i w garażach wielostanowiskowych jest zabronione.
4. Zabrania się wjazdu i parkowania w garażach wielostanowiskowych samochodów wyposażonych w instalację gazową.
5. Używanie sprzętu przeciwpożarowego do innych celów lub przenoszenie go poza miejsce na  ten cel przeznaczone-jest zabronione.

VI. PODSTAWOWE NORMY WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW

§12

1. Każdy mieszkaniec ma prawo do korzystania z dobrodziejstw ciszy, każdego też nawzajem obowiązuje takie zachowanie, które nie narusza podobnego prawa innych mieszkańców.
2. Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 22:00 do 7:00.
3. Niedopuszczalne jest zakłócanie ciszy w godzinach dziennych, jeśli nie jest podyktowane koniecznością. Za takie zakłócanie ciszy może być uznane głośne nastawianie urządzeń nadających lub odtwarzających dźwięki (radio, magnetofon, telewizor itp.).
4. Wszelkie prace , które powodują hałas i wibracje mogą być wykonywane w godz. 7 do godz. 22
5. Niedopuszczalne jest używanie na tarasach i balkonach urządzeń typu grilowego ,


§13

1. Psy należy wyprowadzać na smyczy i w kagańcu poza obręb budynków mieszkalnych i trawników.
W przypadku zanieczyszczenia klatki schodowej, windy , chodnika , trawnika itp., obowiązek posprzątania nieczystości spoczywa na właścicielu - opiekunie psa .
2. Psy nie mogą powodować hałasu szczekaniem i wyciem. Właściciel psa zobowiązany jest do takiego wychowania i uciszenia psa, aby jego zachowanie nie przeszkadzało sąsiadom i innym mieszkańcom.

§14

1. W bezpośredniej bliskości domów nie wolno myć samochodów i uruchamiać, w celach kontrolnych i naprawczych, silników spalinowych.
2. Pojazdy mechaniczne należy parkować w miejscach na ten cel przeznaczonych.
3. Zabrania się parkowania pojazdów w prześwitach budynków, na oznakowanych drogach pożarowych i wnękach zsypów śmieciowych.
4. Zabrania się parkowania autobusów , samochodów ciężarowych , przyczep campingowych i towarowych przed budynkami na terenach należących do Spółdzielni.

VIII. PRZEPISY OGÓLNE

1. Drzwi wejściowe do budynków winny być zamknięte przez całą dobę. Każdy mieszkaniec winien posiadać własny klucz do tych drzwi.
2. Drzwi do pomieszczeń ogólnego użytku wyposażone w zamek winny być stale zamknięte na klucz.


§16

1. Z urządzeń dźwigowych należy korzystać zgodnie z obowiązującą instrukcją, umieszczoną w każdej kabinie. Zabrania się przewożenia w kabinie dużych mebli i innych przedmiotów, które mogłyby spowodować uszkodzenie bądź zanieczyszczenie kabiny. Nie wolno przeciążać dźwigu ponad dopuszczalne obciążenie. Za spowodowanie szkody odpowiada materialnie osoba korzystająca aktualnie z dźwigu lub jej opiekun.
2. W kabinie należy zachować czystość, nie palić papierosów itp. Jeżeli użytkownik zanieczyścił kabinę, winien, po dojechaniu na miejsce, uprzątnąć zanieczyszczenie.

§17


Wszyscy mieszkańcy winni dbać, aby nie były dewastowane urządzenia, budynki i wspólne mienie Spółdzielni.

§18


1. Przestrzeganie norm zawartych w niniejszym regulaminie będzie egzekwowane — z zasady — wewnątrzspółdzielczymi środkami administracyjno-samorządowymi, jednak w razie ich bezskuteczności, Spółdzielnia może się uciec do środków przymusu przez kierowanie spraw do kolegiów karno-administracyjnych, policji lub sądu - z wykluczeniem z członka Spółdzielni włącznie.

Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą MSM „INSTAL" we Wrocławiu w dniu 09-09-1999 r.